Thuiswerken door corona? Zorg dat je goed en prettig zit – ook aan de keukentafel.

Thuiswerken door corona

Door het coronavirus is thuiswerken opeens voor veel mensen de realiteit. Niet iedereen heeft echter een perfect ingerichte werkplek met ergonomische bureaustoel en verstelbaar bureau. Veel mensen zullen gewoon aan de keukentafel aan het werk zijn. Voor heel even is dit natuurlijk niet echt een probleem, maar als je voor langere tijd moet thuiswerken kan dit rug-, nek- en/of schouderklachten opleveren. Het is daarom raadzaam om aandacht te besteden aan hoe je zit. En dat vraagt in deze bijzondere tijden soms om creatieve oplossingen. Lees snel verder voor onze tips.

 

Voorkom rug-, nek- en schouderklachten.
Let goed op hoe je zit!
Zeker als je nu thuis aan het werk bent.

 

Tip #1

Houd je hoofd rechtop

Je hoofd weegt wel 5 of 6 kilo en als je continu voorover gebogen zit, is dit een enorme belasting voor je nek- en rugspieren. Deze spieren moeten er namelijk voor zorgen dat je hoofd niet valt. Zorg daarom dat je scherm op ooghoogte staat en gebruik een los toetsenbord.

Er zijn allerlei hulpmiddelen verkrijgbaar om je scherm hoger te plaatsen, maar heb je die niet wees dan creatief en zet je scherm op een stapel boeken. Of maak een standaard voor je laptop van een pizzadoos.

Thuiswerken? Zet je laptop op ooghoogte!
Een verkeerde houding is een enorme belasting voor je rug
bron afbeelding onbekend

Tip #2

Zit rechtop

Ook een rechte rug is ontzettend belangrijk om klachten te voorkomen. Je rug moet als het ware een natuurlijks S-curve maken. Onbewust maakt je rug echter vaak een C-kromme met alle gevolgen van dien. 

Een verkeerde zithouding zorgt voor enorm veel druk op je rugwervels waardoor op de lange duur rugklachten zulen ontstaan. Door goede ondersteuning en de juiste houding neemt die druk met 135 kg. af. 

Ook je maag en darmen komen in de verdrukking als je ineengezakt zit. In deze houding is het bovendien lastiger om je hoofd recht te houden.

Een ergonomische bureaustoel houdt je rug min of meer automatisch in de natuurlijke S-curve. Dit is waarschijnlijk niet het geval bij de stoelen die je aan je keukentafel hebt staan. Let daarom goed op je houding als je geen goede bureaustoel tot je beschikking hebt. 

Tip #3

Ontspan je armen en schouders

Idealiter hou je je schouders laag en zorg je dat je armen op de armleuning rusten in een hoek van ongeveer 90 graden. Door deze ontspannen houding voorkom je nek- en schouderklachten. 

Als je stoel geen armleuningen heeft, kun je je armen zo ontspannen mogelijk op het tafelblad leggen. Kijk wel uit dat je hierdoor je schouders niet gaat optrekken.

Optimale zithouding
Zorg dat je benen in een hoek van 90 graden staan.

Tip #4

Laat je benen in een hoek van minstens 90 graden staan

Om de bloeddoorstroming in je benen niet te belemmeren is het belangrijk dat de hoek tussen je boven- en onderbeen minimaal 90 graden is en dat er ruimte zit tussen de voorkant van je stoel en je knieholtes.

Leg eventueel een kussentje onder je billen of gebruik een voetensteuntje.

Tip #5

Wissel regelmatig af tussen zitten en staan

Het allerbelangrijkste wat je kunt doen om klachten te voorkomen is eigenlijk dat je zittend en staand werken zoveel mogelijk afwisselt – ook als je wel op een goede bureaustoel zit.

Dit gaat natuuurlijk het allermakkelijkst met een verstelbaar bureau, maar ook aan de keukentafel kun je best staand werken. Misschien niet de meest ideale en mooie oplossing, maar een stapel boeken of een krukje kunnen best dienst doen als tafelverhoger.

Wissel zittend en staand werken regelmatig af.
Zorg voor een goede houding bij staand werken.

Tip #6

Zorg dat je rechtop staat als je staand aan het werken bent

Als je staand werkt en rugklachten wilt voorkomen, is het belangrijk om recht te blijven staan met je knieën een heel klein beetje gebogen.

Ga vooral niet op één been hangen of met je armen op de tafel leunen. Wij adviseren het staand werken tot maximaal 20 minuten per uur te beperken.

Door het opvolgen van deze tips kun je klachten zoveel mogelijk voorkomen, ook als je werkplek op dit moment niet helemaal aan de arbo-eisen voldoet. 

Wij willen iedereen op elke werkplek gewoon goed en prettig laten zitten. Naast ergonomische bureaustoelen hebben wij een uitgebreid assortiment zit-sta-oplossingen.

Mocht je van plan zijn te investeren in een betere werkplek voor thuis, neem dan eens een kijkje op onze website. Wij helpen je graag. Als je meer informatie wilt, kun je ons bellen op 076 581 1050 of een mail sturen naar info@betastoelen.nl.

Be Steady - Be Brave - Gymba
Be Steady - Be Brave - Gymba

Start typing and press Enter to search

Deze website maakt gebruik van cookies om de website goed te laten functioneren. Klik op de knop 'Accepteren' om akkoord te gaan.